2024/2025
Divadlo Letí: Slyšet křičet nové hlasy x DSB 2025
Autor:
skupina začínajících dramatiků pod vedením Davida Košťáka
Režie:
skupina studentů a čerstvých absolventů uměleckých škol pod vedením Martiny Schlegelové
Dramaturgie: Marie Špalová
Svět očima nejmladší autorské generace. Šest začínajících dramatiků a jejich hlasy uzavřené do pokojíčků, z nichž se nese ozvěna chodbou vstříc budoucnosti. Imerzivní inscenace, jež vzniká ve spolupráci Divadla LETÍ a projektu Nové hlasy evropské sítě Fabulamundi. Autoři narození na přelomu tisíciletí napíší krátké hry inspirované tradicí hororového Grand Guignolu, jichž se ujmou stejně staří režiséři, aby diváky provedli strašidelným domem, v němž největší hrůzu vyvolává budoucnost. Inscenace bude výsledkem dvouleté série workshopů zaměřených na zkoumání možnosti netradičního inscenování současné dramatiky.
_
2024
Divadlo X10: Filoktétés. Last minute
Autor: Ondřej Novotný
Režie, scéna: Ondřej Štefaňák
Dramaturgie: Lenka Havlíková, Ondřej Novotný
Hudba: Kryštof Blabla
Kostýmy: Matilda Tlolková
„Popel a prach. Vlast. Jarní květy na rodných pláních. Podvod. Psychopati. Stát a rodina. Porod. Pojištění. Krematorium. Hrdinové…“
Ostrov Lémnos je výjimečnou zážitkovou destinací. Klimatizace, Sex on the Beach, All Inclusive. Kdysi slavný hrdina Filoktétés zde celou věčnost přežívá jen díky svému zázračnému luku, kterým loví zvěř. Sám. Rána na jeho noze bolí, hnisá a zapáchá. Právě kvůli tomuto zranění ho na ostrově kdysi vysadili jeho přátelé a spolubojovníci vedeni lstivým Odysseem, když se plavili vyplenit Tróju. Mělo to být rychlé vítězství, teď ale jeden po druhém umírají ve válce, do které vlastně nikdo nechtěl. Zvítězit mohou jen díky Filoktétovi a jeho zázračné zbrani, a tak se po deseti letech vrací zpět na Lémnos. Ostrov plný ohně a zdechlin. Dokáže mladý hrdina Neoptolemos získat Filoktéta na svou stranu a zároveň si zachovat morální integritu a hodnotovou orientaci své generace? Nebo jen pasivně přijme mocenské strategie starého patriarchálního světa? Osud celé civilizace spočívá v rukou zmrzačeného šílence.
Původní česká hra kmenového autora Divadla X10 Ondřeje Novotného je suverénní verzí méně známé Sofoklovy tragédie. Představuje svět zasažený nejrůznějšími druhy krizí, které vyústí v dlouhodobý a ubíjející válečný konflikt. Všichni si přejí jeho konec a návrat k normálnímu životu. Jakou podobu má však tento konec mít a co je nebo není tzv. normální? Střet pragmatismu a idealismu, konflikt mezi generací naivních synů a slavných otců vyvstává s aktuální naléhavostí. Co když je sláva otců vylhaná? Zachrání nás vlastní solární panel a sandály z kokosu? Co se stane, až opustíme Lémnos?
_
Tygr v tísni: Oidipús komplet
Režie: Zuzana Burianová, Ivo Kristián Kubák, Václav Kuneš
Dramaturgie: Marie Nováková
Scénografie: Jana Hauskrechtová
Hudba: Ivan Acher
Choreografie: Václav Kuneš
Královna Iokasté touží po dítěti. Král Láios má tajnosti. Thébané počítají oběti krvelačné Sfingy. Katastrofa je na spadnutí.
Král Oidipús se rozhodl pro transparentní politiku. Královna Iokasté nechce nic slyšet o minulosti. Thébané počítají oběti moru. Katastrofa je na spadnutí.
Princezna Antigoné by ráda poznala otce. Slepec Oidipús nechce být na obtíž. V Thébách je klid. Klid před bouří.
Jak mohli být všichni tak slepí?
Trilogie zahrnuje drama Láios současné autorky Hany Lehečkové v režii Zuzany Burianové, ikonickou Sofoklovu tragédii Král Oidipús (v překladu Petra Borkovce a Matyáše Havrdy) v režii Ivo Kristiána Kubáka a taneční libreto Propast Marie Novákové a Václava Kuneše.
_
Droeshoutův portrét: Jak se rodí Shakespeare x DSB 2024
Režie, loutky, hudba, supervize: Patrick Sims
Dramaturgická supervize: Barbara Gregorová
Pedagogická supervize: Pavel Borák, Petra Vodičková, Michal Zetel
Projektová manažerka koprodukce: Martina Měšťanová
Světla, zvuk: Petr Kholl
Produkce: Barbora Šíblová
Scénografie: Kristina Komárková, Marie Štěpánová, Emma Žežulová a kolektiv
Dramaturgie: Helena Gricová, Sára Matůšová, Barbora Šíblová, Emma Žežulová
Foto, video: Barbora Bachanová
Projekce: Kristina Komárková
Na počátku bylo první folio a portrét. Droeshoutův portrét. A dál? Fenomén Shakespeare. Je pozdní noc. William Shakespeare namáčí pero do inkoustu a při světle svíčky začíná sepisovat další ze svých dramat. Možná Hamleta? Takhle nějak se to muselo dít. Nebo ne? Možná neseděl u stolu, ale u Temže či u někoho na zahradě… A co když byl celou tu dobu ve Stratfordu a dílo, které je mu přisuzováno, tvořili jiní? Snad Edward de Vere? Královna? Nebo labuť?
Studenti Janáčkovy akademie múzických umění pod vedením Patricka Simse tvoří loutkovou inscenaci inspirovanou největší osobností světové dramatiky a jejím nejznámějším vyobrazením, které ve své nejednoznačnosti dává prostor našim představám.
_
Gaisslers Hofcomoedianten:
Alchymisti: Zlatodějný teatrolab
Režie: Petr Hašek
Koncept: Vojtěch Franců, Petr Hašek
Scénář a texty písní: Vojtěch Franců
Rešerše: Vojtěch Bartoš
Scénografie: Jitka Nejedlá, Jakub Šulík
Hudba a zvukový design: David Hlaváč
Choreografie: Kamila Mottlová
Produkce: Natka Škvarová, Žaneta Špánková
Účinkují: Martin Bohadlo, Vojtěch Bartoš, Martin Holzknecht, Lucie Valenová, Michaela Váňová, Claudia Eftimiadisová, Vojtěch Franců, Aleš Pospíšil, Petr Šmíd, Bartoloměj Veselý
„Jest jisté, že to, co jest dole, jest jako to, co jest nahoře a to, co jest nahoře, jest jako to, co jest dole, aby dokonány byly divy jediné věci.“
Smaragdová deska
Přeměna kovů na zlato? Víc. Hledání nesmrtelnosti? Ještě víc. Kámen mudrců? Ještě mnohem víc! Alchymie není jen pár kejklů a halabala kabala. Jistě, vždycky se najde nějaký ten mazaný podfukář, kazící ostatním styl. Ale skuteční alchymisté jsou vědci i umělci, filosofové i mystikové, a především perfekcionisté, kteří touží po dokonalosti. Svět, jak ho známe my, je jen stínem toho, čím býval kdysi. A svět, který bude zítra, není ani setina odrazu toho, co máme dnes. Byli to alchymisté, kteří učinili Objev. Tajemství, které nemělo být nikdy vysloveno, ani světem spatřeno – ale copak mohou mlčet, když na svých bedrech nesou tíhu tohoto světa?
Imerzivní inscenace pro starší i mladší publikum vám umožní nahlédnout do pěti alchymistických laboratoří, založených samotným Velmistrem tajného řádu (a císařem, jistě!) Rudolfem II. Habsburským. A – budou-li znamení příznivá – dát tak světu ještě jednu šanci.
_
Česká televize Dokument Jan Antonín Pitínský x DSB 2024: Bezčasí Jana Antonína Pitínského
Hledání Jana Antonína Pitínského
Scénář a režie: Robin Kvapil
Dramaturgie: Hana Hložková, Kristýna Mazánková
Zvuk: František Šec
Střih: Zuzana Walter
Vedoucí produkce: Kateřina Zavadilová
Hlavní kameraman: Tomáš Uhlík
Výkonný producent: Jiří Merunka
Kreativní producent: Ivo Kristián Kubák
Jan Antonín Pitínský, vlastním jménem Zdeněk Petrželka (*1955) je básník, prozaik, dramatik a divadelní režisér. Za svoji práci byl oceněn Cenou Alfréda Radoka (1995, 1996, 1998, 1999), cenou Ministerstva kultury České republiky (2007) a Cenou Zlínského kraje Pro Amicis (2023). Po vystudování gymnázia a Střední knihovnické školy v Brně vystřídal několik zaměstnání. Od roku 1975–1980 pracoval jako inspicient a příležitostný herec a scenárista v brněnském Divadle na provázku. Roku 1979 začal připravovat scénář z poezie ruských básníků s názvem Lyrická agrese a rok na to uskutečnil hru Pocta Dostojevskému na ulici Česká v Brně. Vše skončilo po 10 minutách, kdy účastníky zatkla policie a odvedla je na výslech. Po výslechu byl udělen všem účinkujícím zákaz činnosti, proto odjel na tři 3 roky do podhůří Jeseníků, kde pracoval mimo divadlo. Poté se vrátil zpátky do Brna, kde začal formovat s Petrem Osolsobě soubor Ochotnický kroužek, pro který psal původní hry a také režíroval. Kvůli předešlému zákazu činnosti si vytvořil pseudonym Jan Antonín Pitínský, který používá dodnes. Na přelomu devadesátých let se Ochotnický kroužek stal součástí HaDivadla, kde se z Pitínského stal profesionální režisér. Jeho režijní práce byly dlouhodobě spojeny nejen s HaDivadlem, ale také s pražským Divadlem Na zábradlí. Pravidelně režíroval činoherní, ale i operní tituly, v národních divadlech (Praha, Brno, Bratislava), kromě toho byl častým hostem Slováckého divadla, Městského divadla Zlín, Dejvického divadla, Divadla Husa na provázku, Studia Marta aj. Jeho režijní práce zahrnuje velkou škálu témat a žánrů od klasických dramat, současných her až po dokumentární, charakteristická je jeho práce se kombinující stylizační herecké techniky s civilismem a se silnými obrazivými výjevy. V roce 2019 ukončil svou režijní činnost a věnuje se výhradně literatuře.
_
2023
Divadlo X10: Vyhnanství x DSB 2023
Autor: Lion Feuchtwanger
Překlad: Valter Feldstein
Dramatizace: Lenka Havlíková, Ondřej Novotný
Režie: Kamila Polívková
Dramaturgie: Ondřej Novotný
Dramaturgická spolupráce: Lenka Havlíková
Výprava: Jana Hauskrechtová
Hudba: Ivan Acher
Grafika: Terezie Chlíbcová
Fotografie: Patrik Borecký
Hrají: Antonie Rašilovová, Lucie Roznětínská, Marie Švestková, Jan Bárta, Jan Grundman, Vojtěch Hrabák, Hynek Chmelař, Jan Jankovský, Ondřej Jiráček, Václav Marhold, Matěj Šíma
Lion Feuchtwanger ve své trilogii Čekárna zachytil s neuvěřitelnou hloubkou vznik nacismu, přičemž tato téměř dokumentární práce odhaluje tendence doby i konkrétní lidské motivace. Románová trilogie vznikla mezi lety 1930 až 1940 a patří mezi nejsilnější antifašistická literární díla. Divadlo X10 uvedlo první díl s názvem Úspěch v říjnu 2021. Druhá část Oppermannovi (premiéra v dubnu 2022) se odehrává v předvečer Hitlerova nástupu k moci a období krátce poté, mapuje tedy první týdny a měsíce nacistické vlády. Trilogie je završena inscenací Vyhnanství, která je plánována na rok 2023 a jejímž tématem je osud německých emigrantů v Paříži. Plánované uvedení kompletní trilogie v jednom celku bude završením několikaleté práce, kterým Divadlo X10 korunuje deset let své existence. Divadlo X10 tímto ambiciózním projektem poukazuje na možnosti velké činohry s výrazným inscenačním a společenským gestem v nezávislém divadelním sektoru. Kompletní – festivalové – uvedení celé trilogie bylo výjimečným počinem v rámci Divadelního světa Brno 2023 a představilo brněnským divákům nejen tvorbu Divadla X10, ale také ambiciózní inscenační trilogii na velmi ožehavé a současné téma. „Všichni chceme totéž: pasy, pracovní povolení, peníze, nový domov, návrat do starého domova. Osvobozeného.“ „Já nemám nic, nic, nic!“ Závěr volné románové trilogie Čekárna zasadil Lion Feuchtwanger do Paříže roku 1935. Početná a různorodá německá emigrace tráví čas v politických debatách, obstarávání potřebných povolení, publicistické protinacistické činnosti i malicherných osobních sporech. Hudební skladatel Sepp Trautwein věnuje svou tvůrčí energii žurnalistické práci, aby díky mezinárodnímu tlaku docílil osvobození svého kolegy z nacistického zajetí. Na hudbu nezbývá čas. Anně Trautweinové se život drolí do tisíce drobných každodenních překážek a schází jí tak potřebná síla, aby mohla správně odhadnout, zda “tento přechod do As dur je opravdu Seppovým vlastnictvím nebo zda je závislý na Mahlerovi”. Na hudbu nezbývá čas. Jejich syn Hans se kdovíproč učí rusky a vůbec nechápe, proč někdo hudbou vůbec ztrácí čas. Všechny postavy jsou zachyceny v pasti provizoria. Zbývá boj o vysoké ideály i obyčejnou lidskou důstojnost, o právo na práci a domov, který se zdá marný v konfrontaci s obludnou silou diktatury, úřednickým aparátem hostitelské země i vlastním životním vyčerpáním. A tak poměry zabíjí lásku. Čekárna není jen názvem celé románové trilogie, ale také názvem nové symfonie Seppa Trautweina. Její prostor je plný hemžení, hluků a ruchů, útržků civilních dialogů i mediálních státnických projevů, volně přecházejících z intimní do veřejné sféry a zpět. V jejích tónech zazní zvuky všech odkloněných, zmeškaných a opožděných vlaků i hlasy lidí, kteří na ně čekají se svými neforemnými taškami a těžkými kufry, zplihlými vlasy a propadlými doklady. A také s nadějí, že jednou přijede ten správný vlak, který odveze čekající do bezpečí.
_
Česká televize: Smrt divadlu. Hubert Krejčí x DSB 2023
Režie: Robin Kvapil
Spolupráce na scénáři: Pavel Drábek a Tomáš Pavčík
Dramaturgie: Tomáš Pavčík
Účinkují: Miloš Štědroň, Jan Antonín Pitínský, Vladimír Morávek, Arnošt Goldflam, Vladimír Hulec, Martin Pšenička, Miroslav Krobot, Pavel Zedníček, Aleš Roleček, Jan Ferjenčík, Jan Špilar, Igor Dostálek, Tomáš Pavčík a Pavel Drábek
Dramatik, režisér, mim, překladatel, specialista na pohybové techniky asijského divadla a pantomimy Hubert Krejčí (1944–2022) vystudoval činoherní režii na JAMU v Brně (1969–1974) u Miloše Hynšta a Bořivoje Srby. Mezi jeho spolužáky z ročníku patřili např. Nika Brettschneiderová, Bolek Polívka, Miroslav Donutil, Pavel Zedníček, Svatopluk Skopal a řada dalších osobností, které byly propojeny s hnutím malých scén v sedmdesátých a osmdesátých letech. Krejčí vedl od roku 1976 v Pardubicích a později v Praze soubor Yorickova pantomima. Současně spolupracoval jako režisér a dramatik s brněnským Divadlem na provázku (Hry a hříčky, 1982) a HaDivadlem (Úklady doktora Sakripantiho, 1984). Po listopadu 1989 spolupracoval s řadou dalších profesionálních českých a moravských scén, a především s režisérkou Evou Tálskou, Janem Antonínem Pitínským a Vladimírem Morávkem, kteří mj. inscenovali i jeho dramatické texty. Stál u zrodu brněnského Malého divadla kjógenu, které se zabývá interpretací tradičních japonských frašek. Jako dramatik vytvořil Krejčí řadu divadelních her, často inspirovaných absurdní groteskou, lidovým – jarmarečním divadlem, commedií dell´arte a asijským divadlem. V neposlední řadě velmi nesmlouvavým kritickým způsobem komentoval ve svých hrách a textech současnou podobu divadla i jeho tvůrce. Dokumentem Smrt divadlu! Portrét Huberta Krejčího chceme navázat na loňskou úspěšnou koprodukci na dokumentu Smrti a sny Evy Tálské: portrét divadelní básnířky mezi festivalem Divadelní svět Brno a Českou televizí.
_
Divadlo Husa na provázku v koprodukci s DSB: Hrdinky
Autoři: P. Dabravolskaja a kol.
Režie: Palina Dabravolskaja
Dramaturgie: Viktorie Knotková
Hudba: Jiří Hradil
Výprava: Jana Preková
Asistentka režie: Daniela Samsonová
Asistentka dramaturgie: Natallia Skarynka
Tlumočnice: Alena Rezvukhina
Hrají: Růžena Dvořáková, Ivana Hloužková, Milan Holenda, Tereza Maxmilián Marečková, Tereza Volánková, Zdislava Začalová
Mladá běloruská režisérka Palina Dabravolskaja se spolu s hudebníkem Jiřím Hradilem (Tata Bojs, Lesní zvěř aj.) a provázkovským souborem vydává po stopách hrdinek všedního dne. Svůj hlas propůjčí ženám, které zdolávají výzvy bez výhledu na ocenění a uznání: vychovávají děti, pečují o domácnost, o pacienty, snaží se v nové zemi nalézt uplatnění nebo svým myšlením a jednáním přesahují hranice ženám vymezených rolí. Ať už v monolozích ústících do písní nebo scénách hraničících s koncertem, v centru pozornosti stanou současné podoby ženského hrdinství. V open air atmosféře provázkovského dvora nás čeká pořádná dávka posílení a inspirace – slovy české rodačky Madeleine Albrightové: „Trvalo mi docela dlouho, než jsem získala hlas, a teď, když ho mám, nehodlám mlčet!“
Palina Dabravolskaja (*1995) absolvovala v roce 2017 Běloruskou státní akademii umění jako herečka, po vynuceném odchodu ze země pokračovala ve studiu režie ve Varšavě u Ivana Vyrypajeva, mezinárodně oceňovaného filmového i divadelního režiséra a autora. Její první režijní práce, inscenace hry běloruského dramatika Mikity Iljinčika Pokoj umírá, se dostala mezi deset nejlepších běloruských inscenací za rok 2019. Na festivalu Divadelní svět Brno 2022 hostovala s hudebním dramatem Sarmatia, příběhem o snaze zakořenit v cizí zemi, které kombinuje lidovou hudbu a hip hop. Scénář vznikl za podpory festivalu DSB 2023.
_
2021/2022
BuranTeatr: I AM NOT ALONE
Autoři a autorky: Juraj Augustín, Petr Holík, Patrícia Pažická, Simona Vaškovičová
Performer a performerka: Petr Holík, Patrícia Pažická
Šestitunový kámen na náměstí uprostřed Brna a dva lidé. Muž a žena, ale na tom nezáleží – asi. V koprodukci DSB a brněnského BuranTeatru vznikne site-specific projekt I am not alone, studie soužití dvou lidských bytostí v kontextu města. Existuje mezi nimi konflikt, nebo mohou opravdu žít v symbióze? Zápasí jejich individuální touhy s prostředím, ve kterém se nachází? A nebyli by šťastnější, kdyby byl každý někde jinde? A záleží na tom vůbec? „Musíme si představit, že Sisyfos je šťasten.“ (Albert Camus) Inscenace je součástí dlouhodobého projektu www.iamnormal.cz
Projekt vznikl v koprodukci s festivalem Divadelní svět Brno.
Divadlo LETÍ x DSB
Pubkvíz o budoucnosti světa
Autorky: Marie Špalová a Martina Schlegelová
Dramaturgie: Marie Špalová
Režie: Martina Schlegelová
Scénografie: Jana Špalová
Hudba: Jan Čtvrtník
Hrají: Marcela Holubcová, Milada Vyhnálková, Nataša Bednářová, Richard Fiala, Dan Kranich
„Skandální show, ve které se dozvíte, co vás čeká, opustíte svůj enviromentální žal a začnete konečně něco dělat!“ Máte rádi kvízy a zajímá vás budoucnost světa? Chtěli byste si v divadle dát s přáteli skleničku a báječně se spolu pobavit? Pak na téhle události nesmíte chybět. Populární forma pubkvízu totiž právě ožívá i v divadle. Ideálně s sebou vezměte jednoho až tři kamarády a vytvořte si svůj tým. Zakupte si na baru svůj oblíbený alko či nealko nápoj a pusťte se do vyplňování našeho zábavného kvízu. Bude i nějaké to divadlo, vtipní moderátoři a pár skvostných písní. Nebojte se, není to na známky! Taky nebudete muset nic říkat nahlas a nikdo vás nebude vyvolávat. A navíc neodejdete v depresi! To slibujeme. Jak to dokážeme? To už se budete muset přijít podívat. Inscenovaný pubkvíz Divadla LETÍ, protkaný živou hudbou, je otevřen jak týmům, tak jednotlivcům a funguje proti enviromentálnímu žalu (ověřeno 9 z 10 zkušebních diváků).
Text hry vznikl za podpory Nadace Český literární fond.
_
Divadlo X10: Druzí lidé
Autor: Tomáš Loužný, Ondřej Novotný
Dramaturgie: Ondřej Novotný
Režie: Tomáš Loužný
Scénografie: Petr Vítek
Hudba: Ivo Sedláček
Hrají: Magdalena Kuntová, Lucie Roznětínská, Vojtěch Hrabák, Václav Marhold
Open space je původní česká hra režiséra Tomáše Loužného a dramaturga Ondřeje Novotného, kterou ve spolupráci s DSB připravuje Divadlo X10. Zabývá se tématem manipulace s fakty a problémem interpretace skutečnosti na pozadí klimatické katastrofy. Inspiraci k textu tvoří povídky R. Akutagawy, podle kterých A. Kurosawa natočil slavný film Rašómon. Atmosféra blížící se zkázy vychází také z knihy polské reportérky K. Boni Ganbare! Workshopy smrti, která sleduje osudy Japonců hledajících rovnováhu a existenciální jistoty po jaderné katastrofě ve Fukušimě a ničivých tsunami. Základní situace je několikrát variována a prokládána výpověďmi a svědectvími, které podstatu situace potvrzují, vyvrací, natáčí z různých úhlů. Existuje pravda? Kolik nám zbývá času, než svět nenávratně překročí kritickou hranici? Jak reagujeme v krizových situacích? Máme vůli vymanit se z postfaktického chaosu a dezinformační záplavy? Je akceptovatelné tvrzení, že skutečnost je jen to, čemu věříme?
_
Geisslers Hofcomoedianten
27 Exekuční show Jana Mydláře
Autoři: Luděk Horký, Natálie Preslová, Helena Koblischková
Režie: Petr Hašek
Dramaturgie: Helena Koblischková
Hudba: David Hlaváč
Choreografie: Martin Talaga
Scénografie: Ján Tereba
Výroba kostýmů: Kristýna Šrolová
Asistent režie: Věra Halamásková
Produkce: Eliška Seveldová
Hrají: Aleš Pospíšil, Martin Bohadlo, Petr Šmíd, Šimon Dohnálek, Vojtěch Bartoš, Martin Holzknecht a Lucie Valenová
Raně barokní katovna české politiky. Morbidní kabaret národního hrdinství, ve kterém konferenciér Jan Mydlář dává prostor k 27+1 originálním číslům. Od kupletu k madrigalu a od žonglování po drama, to vše s vírou pevnou jako mariánský sloup a z lásky věrné až za hrob. Nejveselejší tanec smrti v Evropě od Geisslers Hofcomoedianten. Představení není určeno pro diváky trpící úzkostí z uzavřeného prostoru. Po začátku není možné hrací prostor opustit. V představení se používá strobo efekt.
_
Divadlo Feste: Hilsner a ti druzí
Autoři: Jiří Honzírek, Katarína K. Koišová
Režie: Jiří Honzírek
Odborný poradce: Jan Prchal
Výprava: Sylva Marková
Produkce: Kristýna Břečková, Antonín Šmarda
Hrají: Lina Nausedat, Anna Čonková, Tomáš Žilinský
Je dobře známo, že právě v rámci soudního případu s Leopoldem Hilsnerem se jméno budoucího prezidenta Tomáše Masaryka stalo celostátním pojmem. Právě ve sporu, kde proti veřejnému mínění odsuzujícímu Hilsnera za domnělé vraždy dvou mladých žen pouze na základě jeho židovství, se o Masarykovi začalo mluvit jako o ambiciózní a cílevědomé osobnosti. Je ovšem méně známo, kdo skutečně byl onen Hilsner a jak se z něj stal obětní beránek rasistických tendencí společnosti. Je také méně známo, že Hilsnerův případ se nápadně podobá několika dalším kauzám, které prolétly Evropou přelomu 19. a 20. století. V naší inscenaci budeme kromě konkrétní kauzy obviněného Hilsnera sledovat také právě onu na čase a místu nezávislou univerzálnost tendencí odsuzovat lidi pouze na základě rasy nebo náboženství. Anežka Hrůzová je v lese Březinka u města Polná zavražděna stejně brutálním způsobem, jakým umírají o jedenáct let dříve v Londýně oběti Jacka Rozparovače. Je jí podříznuto hrdlo v době končících velikonočních svátků. Svátků, v nichž se v židovské tradici připravují pokrmy zvané matesy. Podle vymyšlené a nepravdivé legendy, jíž šířili zejména radikální katolíci, jsou tyto matesy plněny krví křesťanským panen. Mrtvá Anežka Hrůzová tak sehraje nešťastnou roli obětního beránka v odporném divadle českého rasismu, nacionalismu a antisemitismu. Žid Leopold Hilsner je neprávem odsouzen na doživotí a v cele stráví 18 let. Je zarážející a zahanbující jak dynamický a radikální byl na konci 19. století český rasismus. Leopold Hilsner uměl psát pouze německy, stejně jako mnoho dalších Židů té doby, a tak i v naší inscenaci hraje němčina důležitou roli.
Projekt vznikl v koprodukci s festivalem Divadelní svět Brno a Meeting Brno.
_
Divadlo Toy Machine
David a Goliáš
Scénář, režie, loutky, scénografie, hudba: Tomáš Běhal, Tomáš Podrazil, Pavel Heřman
Hrají: Tomáš Běhal, Tomáš Podrazil
Pro děti od 3 let.
Tři příběhy o „obrech“. Obři nejsou jen velcí kolohnáti, kteří nevědí, kam šlapou, ale mohou se skrývat v nejmenším jednotlivci, v jeho obří odvaze. Tak to bylo i s Jankem Fazolkou. Něco velkého jako fazole si poradí s drakem a má sílu jako stádo volů. Obrovitost se může skrývat v síle skupiny, třebaže se jedná o ty nejmenší. To pak obrovi Valibukovi není k ničemu jeho síla. Sice přemůže medvěda, porazí sedláka i ledovou obryni, ale dokáže se i vyrovnat se včeličkami? A třetí příběh nás přesvědčí o tom, že někdy se obr skrývá i v nás v obyčejných lidech a nemusí to být jen v pohádkách. Jako třeba David a Goliáš. Čas od času se stane, že ti menší a malí nemají takové uznání, jaké by si zasloužili. Občas se stane, že ti velcí, co mají velká ramena a velký nos přestanou ty malé vidět. David a jiní si to nechtěli nechat líbit. Tři pohádky v jedné o tom jak jiní malí dokázali přemoci daleko větší.
_
Česká televize x DSB 2022
Smrti a sny Evy Tálské: portrét divadelní básnířky
Scénář a režie: Robin Kvapil
Dramaturgie: David Drozd
Kamera: Šimon Dvořáček
Střih: Zuzana Walter
Účinkují: Miloš Štědroň, Boleslav Polívka, Petr Oslzlý, Vladimír Hauser, Ivana Hloužková, Pavel Zatloukal, Boris Mysliveček, Gabriela Štefanová, Marie Jirásková a řada dalších
Alenka – Markéta Lazarová – Smrtolenka – Viktorka – Žofie… a mnoho dalších ženských a dívčích osudů přivedla na brněnské jeviště režisérka Eva Tálská (1944–2020). Její tvorba je spjata v podstatě pouze se dvěma divadelními soubory: nejprve s Divadlem Husa na provázku, které založila v roce 1968 společně s dramaturgem Bořivojem Srbou a režiséry Peterem Scherhauferem a Zdeňkem Pospíšilem. V roce 1991 si pak sama založila Studio Dům, v němž dala prostor studentům, mladým amatérům a vytvořila tak svého druhu divadelní školu, která ovlivnila několik generací divadelních tvůrců. Brněnští divadelní diváci by ještě mohli mít v paměti některé její inscenace, třeba trilogii vycházející z nonsensové literatury – Šibeniční písně, Alenka v říši za zrcadlem, Příběhy dlouhého nosu, Kleistovu Katynku z Heilbronnu provedenou jako kramářské divadlo, nonverbální inscenaci Cirkus aneb Se mnou smrt a kůň nebo Komedie o umučení a slavném vzkříšení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista. A dodnes každé Vánoce Studio Dům hrává Betlém inspirovaný lidovými vánočními hrami. Tálská ve své tvorbě rozvinula fascinující poetické divadlo, kterým změnila tvář českého divadla tvůrců. Vzpomínky kolegů, spolupracovníků a přátel, fotografie, dobré i někdy ne moc kvalitní videozáznamy, texty a další texty… Už jen to zbývá po divadelním díle nekompromisní, náročné a inspirativní režisérky. Z těchto materiálů vzniká dokumentární portrét této výjimečné osobnosti.