Skip to main content

#42 Divadlo Husa na provázku zve na vernisáž výstavy sexuálního současného umění

Ikonická Husa se rozhodně nebojí ani kontaktu s divákem, ani zásadních témat současné společnosti včetně sexu a mnoha dalších více či méně souvisejících otázek, které nyní hýbou společností. Proto pojďme debatovat, co s námi vlastně bude…

Sklepní scéna Divadla Husa na provázku neslouží pouze divadelním představením, ale také prezentaci současného výtvarného umění, jak se o tom přesvědčili diváci představení Z pohlavního života našeho lidu. „Vernisáž studu“, jak stojí v podtitulu, připravila Daniela Špinar (scénář, režie, scéna) jako imerzivní divadlo, jehož hlavní téma představuje dle očekávání lidská sexualita.

Při vstupu do “výstavní síně” je divákům nabídnut welcome drink, což je potvrzením dnešní slavnostní atmosféry a k vernisáži to samo sebou patří. Kurátor a moderátor (Vladimír Hauser) uvádí diváky do prostoru, kde jsou po stranách zavěšena bílá plátna a uprostřed umístěny dvě sametem potažené lavice, na kterých mohou návštěvníci spočinout při studování uměleckých děl. Klenby a cihlové stěny sálu pak dotvářejí atmosféru galerijního prostoru.

Moderátor nejprve všechny návštěvníky náležitě přivítá, následuje hudebně-etnologická přednáška manželského páru v lidových krojích (Markéta Matulová a Dušan Hřebíček). Při výkladu doplněném lidovými písněmi za doprovodu housliček a harmoniky se dozvídáme, jak to kdysi bylo na českém a moravském venkově se sexem, především u dospívající mládeže. Další vystupující je vzdělaná žena-feministka (Růžena Dvořáková), zabývající se ženskými právy a současnou proměnou rolí muže a ženy. Následuje představení nezvyklých výtvarných děl Umělectva (Matouš Benda), hovořícího o sobě v množném čísle: “vytvořili” svá díla s pomocí spermatu desítky mužů a viditelná jsou pouze pod UV osvětlením. Umělectvo také “představují” svou partnerku (Tereza Maxmilián Marečková), herečku působící na platformě OnlyFans, která výrazným způsobem přispěla k získání malířského materiálu souloží se všemi deseti muži. Samotný neobvyklý průběh vzniku děl pak rozpoutá debatu o volném a tolerantním soužití, o platformě OnlyFans, polygamii a jinakosti. Téma je pro mladíka “z řad návštěvníků” (Michal Busta) naprosto nestravitelné, celou debatu násilně přerušuje výkřiky o normálnosti a jediném správném řádu – dominance mužů nad ženami. Chrlí ze sebe anglické výrazy odkazující k subkultuře incelů: mužů, kteří nedokáží navázat vztah se ženami, a proto se rozhodli žít raději v dobrovolném celibátu. Jako protipól se do debaty přidává další z ”návštěvníků” – fotograf vernisáže, pick-up artista, který již osm let vyučuje svádění žen (Milan Holenda). Vášnivou debatu se snaží uklidnit Radana (Tereza Volánková), která vypráví svůj životní příběh, jak se stala z prostitutky sexuální asistentkou pro osoby s handicapem.

POKRAČOVÁNÍ ČLÁNKU ZDE ►