Skip to main content

Tipy dramaturgů

Na co „jít“? To je otázka, kterou si v rámci programové nabídky festivalu DSB každý rok kladou mnozí diváci. Program je pestrý, veškeré konkrétní podrobnosti jsou k nalezení na webových stránkách, ale člověk stále neví, co si má vybrat. Nechte se inspirovat tipy od členů dramaturgické rady, stážistů, divadelní lektorky a ředitele festivalu!

 

Mám velkou radost, že náš festival představí jako první českému publiku polského režiséra Łukasze Twarkowského, jehož práce už několik let objíždí nejprestižnější evropské divadelní festivaly. Jeho inscenace jsou vzrušující kombinací divadla, filmu a silných témat. Z varšavského divadla Teatr Studio přivezeme divadelní sci-fi Zaměstnanci. Před našima očima vykouzlí Twarkowského herci a technici kosmickou loď, jejíž posádku tvoří lidé i jejich robotičtí dvojníci. Inscenace má neuvěřitelnou atmosféru, která postupně graduje k pocitu, který míváme na rockové koncertu. Viděl jsem naživo ve Varšavě a byl jsem stržený a nadšený. Výjimečnost této události podtrhne i fakt, že budeme hrát na brněnském výstavišti v jednom ze speciálně upravených pavilonů. Z domácích inscenací jsem opravdu zvědavý na adaptaci slavného Bergmanova filmu Šepoty a výkřiky. V Horáckém divadle Jihlava se totiž poslední dobou dělá opravdu zajímavé divadlo!

Nenechte si ujít dva unikátní taneční duety v podání souboru 420PEOPLE, které vnáší velmi originální vhled do mužského i ženského světa. Zatímco Why things go wrong prozkoumává hranice etiky a nemorálního chování, projekt 42+PEOPLE: Where velmi křehce, ale i s jemným humorem, otevírá téma mezigeneračního dialogu. Kdo má naopak chuť na více adrenalinový zážitek, neměl by si nechat ujít Konkurz od Losers Cirque Company neboli „akrobatickou show pestrou jako vylhaný životopis“, kde nakonec diváci rozhodnou, kdo zvítězí.

Já osobně se nejvíce těším na oživení prostoru Káznice, které se v letošním roce stává součástí festivalu a nabídne několik unikátních site-specific představení, stejně jako možnost nahlédnout pod pokličku vznikajícího dvouletého koprodukčního projektu Slyšet křičet nové hlasy.

W00t! OK, boomer! Inscenace #Burn #IAmHere #Herostratos Naivního divadla Liberec je určena dospívajícímu publiku a ukazuje svět sociálních sítí zevnitř. IRL! Jak lovit lajčíky a followery? A budou z toho nějaký love? Poučné i pro generace X a Y, doporučujeme ale odborný doprovod z Generace Z! Show me your nejnovější meme a já ti řeknu, jaký jsi člověk! Já přijdu! #Humor #Divadlo #Fenomény #Názor

Existuje kámen mudrců? Mohl by být nadějí pro budoucnost světa? A co je to vlastně zač? Interaktivní inscenace Alchymisti – Zlatodějný teatrolab od Geisslers Hofcomoedianten pro starší i mladší publikum je jakousi divadelně alchymistickou laboratoří, díky níž nahlédnete do pěti alchymistických laboratoří na dvoře císaře Rudolfa II. Tváří v tvář baroku se tu ale hraje o něco většího – současný svět, který potřebuje objevy a zázraky úplně stejně.

Hokus pokus od švýcarského uskupení Cie Philippe Saire je jazykově bezbariérová inscenace pro diváky od 7 let. Originálním propojením současného tance a výtvarného umění vzniká působivá podívaná postavená na optické iluzi. Dílo vypráví příběh dvou bratrů, jehož doslovnost zůstává skryta v magických obrazech, které podněcují divákovu fantazii. Jednoduché mizení a objevování těl tanečníků si hraje s percepcí diváka a vytváří tak až filmově podmanivé scény.

Originální a hravá forma inscenace Hugův svět Bratislavského bábkového divadla kombinuje jednoduché loutkářské postupy s propracovanými hudebně divadelními obrazy. Hraní nablízko s drobnými loutkami vytváří prostor pro navázání kontaktu s nejmladšími diváky, starší pak mohou obdivovat celek a jeho formu, která je velmi chytře a funkčně vymyšlená. Celou inscenaci propojuje originální hudebně zvuková kompozice režiséra a autora konceptu Jiřího Adámka Austerlitze.

Těším se na dokument Hledání Jana Antonína Pitínského, který vznikl v koprodukci DSB a České televize. Neobyčejná poetika tohoto režiséra a dramatika ohromuje diváky více než 30 let, a proto jsme této osobnosti věnovali větší pozornost – Divadlo Husa na provázku exkluzivně pro festival opráší titul Mein Švejk a v divadle Reduta je možné vidět zbrusu novou inscenaci Pokojíček. A já osobně doufám, že se J. A. Pitínský tajně zúčastní některé z produkcí, a diváci tak zahlédnou alespoň siluetu tohoto žijícího klasika, který se pohybuje v ústraní.

Kromě zahraničních titulů si nenechám ujít současné antikou inspirované drama Trójanky ze Švandova divadla a mrazivě sugestivní a vtipný stand-up Iris Ireny Kristekové a Miřenky Čechové.

Asi nikoho nepřekvapí, když začnu své doporučení zahraničním highlightem festivalu Knihou džunglí jinak od Akram Khan Company. Zážitek! Dynamická fyzičnost choreografie, podmanivé vizuální efekty a Kiplingův zaktualizovaný příběh, který se odehrává v nepříliš vzdálené budoucnosti, kde klimatičtí uprchlíci unikají ekologické devastaci a zvířata obývají vylidněná města. Akram Khan je umělec, který proměnil svůj mezikulturní pohybový styl ve značku.

A druhý tip? Tramvaj do stanice Touha od Arthura Pity a DEKKADANCERS. Mimořádné spojení umělců, které zrodilo po všech stránkách výjimečné taneční divadlo, pro mne událost loňského nezávislého podzimu. A ještě můj tip pod čarou, cokoliv od 420PEOPLE!

Moc se těším na mistrovské výkony v inscenaci Děti Slovenského národného divadla. Postavy z povídek Boženy Slančikové-Timravy ožívají v jednom uceleném dramatickém tvaru a díky předním herečkám a hercům SND vyzdvihují silná společenská témata i aktuálnost předlohy. Během rodinných sešlostí jako svatba, narozeniny, nebo smuteční hostina může vyhřeznout spousta vzrušených emocí i nepříjemných pravd.

Jiný pohled na generační střet přináší nová inscenace Divadla X10 Filoktétés. Last minut, která vznikla v koprodukci s festivalem DSB. Tato suverénní současná verze méně známé Sofoklovy tragédie přináší téma střetu pragmatismu a idealismu či konflikt generací naivních synů a slavných otců. To vše na pozadí války, kterou nikdo nechtěl.

Baví mě, jak antické příběhy a mýty stále inspirují nové, ryze současné, provokující a přitom velice sdělné inscenace. Vypíchnu z letošního programu dvě takové. Krásné zlé věci souboru Ad Infinitum, v nichž se anglická herečka Deborah Pugh jako Medúza s uťatou hlavou ve vypravěčsky i fyzicky strhujícím monodramatu prodírá houštinou krvavých mýtů, viděných často potlačovanou ženskou optikou.

A pak Oidipús komplet pražského souboru Tygr v tísni, který bude v Brně k vidění v unikátním prostředí zahrady vily Löw-Beer, a který k Sofoklovu dramatu připojí kuchyňsky tragikomický prolog – původní hru Hany Lehečkové Láios, a výtvarně i tanečně působivý epilog Propast Marie Novákové a Václava Kuneše.

Kooprodukční projekt Droeshoutův portrét: Jak se rodí Shakespeare francouzského nezávislého divadla Les Antiaclastes, Divadelní fakulty JAMU, Českého centra v Paříži a DSB ve smíšeném kolektivu profesionálů, pedagogů a studentů zkoumá záhadu pověstmi opředeného údajného portrétu Williama Shakespeara, který je přisuzován Martinu Droeshoutovi, a to formou objektového a loutkového divadla, ke které se studenti mohou dostat skrze originální a ojedinělou poetiku režiséra Patricka Simse.

Autorský projekt Ikarova křídla studentů absolventských ročníků Divadelní fakulty JAMU je ukázkou nejen tvorby současné nejmladší generace umělců, ale také náhledem do jejich způsobu uvažování o světě a otázkách, které si kladou. Sbor je historicky první absolventský projekt magisterského stupně specializace Fyzické divadlo. Jde o netradiční kolektivní dílo pod vedením renomované autorské dvojice Andrej Kalinka Milan Kozánek známé jako „Med a prach“ a zkoumá fenomén sboru, složeného z bytostných individualit.

 

Viktorie Knotková

Režisérka Monika Gintersdorfer pracuje mezi Německem, Francií a Pobřežím slonoviny. Ve své tanečně-performativní tvorbě překračuje hranice oborů, zemí a kultur, spojuje mezinárodní umělkyně a umělce do společných projektů, které pracují s prvky popkultury, showbusinessu a tzv. vysokého umění. Její tvorbu sleduji od roku 2012 a málokdy jsem z divadla odcházela víc překvapená a nabitá energií, než když jsem měla možnost sledovat její emancipované a rafinované tanečníky a tanečnice. TRIO. Pro krásu samu od uskupení La Fleur je zážitek, který nemá v České republice momentálně obdoby.

Srdeční záležitostí letošního festivalu jsou pro mě inscenace Území nikoho: Příchozí pražského produkčního domu Vzlet a Nevěsty brněnského divadla Aldente. Přijďte si rozšířit své představy o různorodosti naší společnosti, překročit bariéry ve své hlavě a nechat se inspirovat talentem aktérek a aktérů se speciálními potřebami, které bychom na jevištích divadel měli vídat s mnohem větší samozřejmostí a pravidelností!

 

Radka Macková, divadelní lektorka

DSB plní jeviště výběrem českých a zahraničních inscenací, ale nabízí také linii doprovodných programů do foyer i veřejného prostoru. Pokud míříte s dětmi na taneční představení Kniha džunglí jinak od Akram Khan Company, nevynechejte lektorský úvod pro děti, kde se seznámíte s původním i novým zpracováním Mauglího příběhu prostřednictvím hry a pohybové aktivity. Festival můžete sledovat také skrze pohled mladého publika v projektu INSIDE DSB. Skupina středoškoláků nadšených pro divadlo, se dostala do zákulisí a bude veškeré dění v průběhu festivalu dokumentovat na sociálních sítích. Můžete se těšit na videa, ankety s tvůrci i diváky a osobně se setkat na debatách po představení.