Skip to main content

Quanta

Lithuanian National Drama Theatre 21. 5. / 18.00 / 190 min, s přestávkou Janáčkovo divadlo ŽÁNR: Zahraničí / Koprodukce

Dramaturgický úvod + diskuse po představení

Titulky v češtině a angličtině / Subtitles in Czech and English language

Vhodné pro neslyšící.

Dramaturgický úvod 30 min před představením + diskuse po představení

V představení se používá stroboskop, hlasitá hudba a na jevišti se kouří.

Možnost získání množstevní festivalové slevy -25 %.
Na nákup vstupenek je možné uplatnit slevy platné v NdB.
Sleva pro důchodce je 30 %.
Sleva pro ZTP a studenty činí 50 %. Slevy se nesčítají.

Łukasz Twarkowski, nejvyhledávanější polský divadelní režisér, přichází s inscenací Quanta – první částí zamýšlené vědecké trilogie. Na pozadí dvou světových válek nám ukazuje, jak zásadně kvantová fyzika změnila naše chápaní skutečnosti. Twarkowski se soustředí na osudy vědců, jako byli Schrödinger, Heisenberg, Einstein a Bohr, a propojuje jejich osobní rozpory s naším vlastním pátráním po pravdě v současnosti.

Quanta přenáší publikum do roku 1938, do nepřístupného hotelu ve švýcarských Alpách. Mezi hosty je tu i Werner Heisenberg, objevitel tzv. principu neurčitosti. Prostor a čas se najednou začínají ohýbat a křivit a jednotlivé vzpomínky a životy prolínat. Svět zdánlivě ztrácí veškerou oporu, a diváci jsou tak vtaženi do mozaiky spletitých příběhů a událostí.

„Při zkoumání kvantových objevů se před člověkem otevírá úplně nový vesmír, založený především na pravděpodobnosti. Pojmy jako princip neurčitosti nebo superpozice s největší pravděpodobností mohou pojmout složitost našich životů přesněji, čímž nás osvobozují od Newtonovského přesvědčení, že jsme schopni ovládat skutečnost pomocí výpočtů,“ říká ke zdroji své inspirace Twarkowski.

Twarkowského vizuální a vypravěčský talent se ještě znásobuje spoluprací se scénografem Fabienem Ledenem, kostýmní výtvarnicí Svenjou Gassenovou, choreografem Pawłem Sakowiczem, hudebním skladatelem Lubomirem Grzelakem a filmařem Jakubem Lechem. Výsledkem je velkolepě imerzivní divadelní zážitek, v němž se slívají hranice mezi realitou a fantazií. Připravte se na poutavou pouť napříč vědou, filozofií a ryzí lidskou potřebou chápat se smyslu v situaci, v níž nic není, jak se zdá.

*Termín „kvantum“ znamená nejmenší, dále nedělitelné množství: jde o samotné prazáklady veškeré hmotné existence. Lidský život sestává z kvant událostí; smysl nám dávají jen díky posloupnosti – jen díky času a místům své příběhy dokážeme vnímat jako ucelené osudy. Co se ale stane, když základní veličiny bytí přestanou hrát podle známých pravidel?

 

Koprodukce: Onassis Culture, Athény (Řecko), DE SINGEL (Belgie), Mezinárodní divadelní festival „Božská komedie“ (Polsko), Národní divadlo Brno (Česká republika), Adam Mickiewicz Institute (Polsko)

Režie: Lukasz Twarkowski

Dramaturgie: Joanna Bednarczyk

Scéna: Fabien Lédé

Kostýmy: Svenja Gassen

Video designer: Jakub Lech

Hudba: Lubomir Grzelak

Světla: Eugenijus Sabaliauskas

Choreografie: Paweł Sakowicz

Asistent režie: Bartė Liagaitė

Asistent kostýmního výtvarníka: Pijus Dulskis

Asistent dramaturga: Simona Jurkuvénaitė

Produkce: Vidas Bizunevičius, Kamilė Žičkytė, Lukrecija Gužauskaitė

Účinkující: Marius Čižauskas, Algirdas Dainavičius, Airida Gintautaitė, Martynas Nedzinskas, Gediminas Rimeika, Rytis Saladžius, Rasa Samuolytė, Nelė Savičenko, Vainius Sodeika, Rimantė Valiukaitė, Arūnas Vozbutas, Aistė Zabotkaitė

 

Łukasz Twarkowski

Polský režisér Łukasz Twarkowski (nar. 1983) ve své tvorbě propojuje divadlo s vizuálním uměním – inscenace a performance zpravidla obohacuje prostřednictvím nejrůznějších intermediálních technik. V zájmu komplexního ztvárnění mnohovrstevnatosti života ve světě 21. století vyhledává inspiraci vedle výtvarného umění hlavně ve filmu a elektronické hudbě, zejména tzv. kultury „rave“. Ústředním prvkem jeho nezaměnitelně osobité tvůrčí práce je zkoumání možností (ale i hledání mezí) divadla coby komunikačního prostředku. Bourá tradiční vyprávěcí postupy, zpochybňuje ustálené zvyklosti, je nepřítelem konvence; tím vytváří jedinečný jevištní jazyk, díky němuž se diváctvo samo stává součástí představení.

Twarkowského první projekt pro Litevské národní činoherní divadlo, Lokis (2017), získal čtyři Zlaté jevištní kříže (nejvyšší litevské divadelní ocenění) a stal se kultovní inscenací této scény; druhé jeho tamější dílo, Respublika (2020), vzniklo v koprodukci s Münchner Kammerspiele. Další, tentokráte ovšem rižská koprodukční inscenace, Rothko (2022), získala 11 nominací na lotyšské divadelní ceny Spēlmaņu nakts. Intimní sci-fi drama Zaměstnanci (2023), kterým se Twarkowski pracovně vrátil do své vlasti po sedmi letech v cizině, českému publiku na jeho domácí půdě představil loňský DSB.