Skip to main content

Blog & Zpravodaj Theatrocén



#51 Poslední videostřípky

DSB 2025 SE LOUČÍ A DĚKUJE! Jsme rádi, že můžeme společně objevovat, co všechno znamená (nejen) divadelní svět – a nahlížet i za jeho hranice. Děkujeme, že jste přišli v tak hojném počtu a vytvořili tak skvělou atmosféru! A pozor – opět pro vás chystáme program DSB+, abychom tu odmlku mezi festivaly…

více

#50 Rychle, stručně, intenzivně

Když jsem šla do Husy na provázku na podle anotace šedesáti minutovou Odyseu, kterou na brněnském jevišti předvedlo slovenské Divadlo LUDUS pod režijním vedením Dávida Pašky a dramaturgií Martina Kubrana, čekala jsem, že to celkem rychle uteče. Představení nakonec trvalo pouhých čtyřicet šest minut, s následnou diskuzí zhruba hodinu. Pocitově…

více

#49 Bytí ve světě, bytí se světem

Poslední festivalový den zakončilo představení autorské inscenace Za rohem svět Jiřího Adámka Austerlitze, uvedené v letošním roce v pražském Studiu Hrdinů. Autorská výpověď tvůrčího týmu o bytí a tápání ve světě je inspirovaná knihou Ekobytí od Timothyho Mortona a výrazně se na ní podílely dramaturgyně Zuzana Šklíbová, scénografka Zuzana Sceranková…

více

#48 Přicházíme zdaleka, ale jsme si blízko

Členové Divadla NIE pochází z různých koutů světa. Rozmanité tradice propojují ve svých dílech a vytváří zpravidla multižánrové inscenace s aktuální tematikou. Zmíním úspěšnou inscenaci Jeden a jeden a jeden z pražské ARCHY+ uvedenou ve spolupráci s NIE, jež originálním způsobem proplétá příběhy lidí z generace Z. Děje se tak…

více

#47 „Kdy se to k*urva tak pokazilo?“

Sebevražda v rodině údajně mění celý její genofond. Ale proč hledat příčinu a snažit se pochopit něčí čin, konfrontovat se s realitou a slepě se obviňovat výrokovou logikou, snažící se určit, od kterého ze dvou rodičů tento předpoklad smrti vycházející vstříc pochází, když můžeme v klidě předstírat, že se nic…

více

#46 Videostřípky – 28. 5

Podívejte se na videoreportáž z festivalových dnů!

více

#45 Hledat odstíny ženství v pohádkách

Při těžkostech utíkáme do bezpečných světů, ale jak nám můžou tyto světy a jejich postavy posloužit k reflexi naší vlastní identity? To je otázka, kterou prozkoumává inscenace Fairytales od POCKETART kolektivu, která se letos představila na Divadelním světě Brno. Uskupení, sdružující umělce a umělkyně z oblasti tance, hudby, scénografie, výtvarného…

více

#44 Fotostřípky – středa 28. 5

Poslední festivalový den jsme viděli "Přicházíme zdaleka" Divadla NIE, vyprávějící příběh dvou chlapců utíkajících z Aleppa napříč Evropu, a poslechli si debatu Respektu na téma Slovenská média v centru zápasu o slovenskou demokracii, moderovanou šéfredaktorem týdeníku Respekt Erikem Taberym, s hosty šéfredaktorem Denníku N Matúšem Kostolným a Zuzanou Kovačič Hanzelovou,…

více

#43 V hlavní roli jazyk

„Německy mluvím jen prostředně dobře. Naše rodina, původem z Jižní Afriky, se přistěhovala do Rumunska, ale do německojazyčného Rumunska, které posléze anektovalo Maďarsko.“ Tak zní jedna z replik postavy rabína ze hry Ptáčci libanonsko-kanadského dramatika Wajdiho Mouawada, kterou v překladu Michala Zahálky a režii Aminaty Keity uvedlo v české premiéře Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě. Daná replika poměrně názorně vystihuje jeden z hlavních motivů celé…

více